Korpimaa* · 15.07.2015

Lähes satavuotiaalla höyrylaivalla ei ole kiire

            Sympaattisen näköinen paatti, höyrylaiva S/S Kouta kelluu Kajaanin Kalkkisillan laiturissa. Laiva huokailee valkeaa höyryä joen pinnalle. Pilli viheltää lähestyvän lähdön merkiksi. Paikalle saapuneet matkustajat kävelevät lyhyen ja kapean puisen sillan yli höyrylaivan kannelle, osa pakkautuu paatin perälle, osa istahtaa lämpimään saliin ja osa ottaa paikkansa melkein satavuotiaan aluksen nokasta. Istumapaikkoja löytyy yhteensä 60:lle ja tällä reissulla ei juuri ylimääräisiä istuimia jää. Laivan sisälle tuoksahtaa hennosti savu. Paatti irtautuu laiturista ja ottaa kurssin kohti Kajaaninjoen suuta. Kannen alla kellontarkasti puhisevan moottorin liikkeet tuntee lattiassa.

Konehuoneeseen laskeudutaan jyrkkiä tikkaita pitkin. Pieneen tilaan otetaan enimmillään viisi uteliasta silmäparia. Huoneessa mahtuu juuri seisomaan, seinillä ja katossa mutkittelee erilaisten putkien viidakko. Tilassa on lämmintä, kiitos puuta nielevän kattilan. Koneen lähelle ei tee mieli mennä, sen verran vauhdikkaasti se töitänsä hoitaa mäntien paukuttaessa tahtia. Moottoria ja kattilaa vartioi kaksi miestä, toinen istuu laivan tulipesän edessä ja toinen tutkailee Koutan sydämen liikkeitä tarkasti sitä välillä rätillä pyyhkäisten jostain kohti. Välillä hieman lurautetaan öljyä.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=1QoNWX-Vdbw?rel=0]

Soljumme pitkin jokea kohti Kainuun merta. Maisemia ehtii hyvin tarkkailemaan, tuskinpa kovin moni on tältä kantilta kaupunkia ja sen ympäristöä nähnyt. Matka taittuu verkkaisesti höyrylaivan lipuessa Oulujärven lähes rannattomalla ulapalla. Tätä lähemmäs meritunnelmaa sisämaassa tuskin pääsee. Kyökistä leijailee lohikeiton tuoksu. Matkustajien rauhallinen puheensorina yhdessä tasaisesti taustalla puksuttavan moottorin kanssa luovat rentouttavan äänimaiseman, joka saa silmät luppasemaan raskaasti.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=79jDBG1krm4?rel=0]

Määränpää näkyvissä
Reilun kahden tunnin seilaamisen jälkeen joku hihkaisee näkevänsä Ärjän. Horisontissa siintää Oulujärven Havaijiksi kutsuttu saari. Kannella tuntuu vilpoinen tuulenvire. Kapteeni ajaa varmoin ottein laivavanhuksen laituriin ja kun Kouta on sidottu paikoilleen pääsee yleisö purkautumaan satamaan. Vaikka heinäkuu ei ole erityisemmin helteillä hellinyt, aurinko kurkistaa pilviverhon takaa juuri sopivasti matkustajien jalkojen tavoittaessa Ärjän kuulut hiekkarannat. Pari tuntia maissa mahdollistaa patikointiretken saareen ja munkkien maisteluun kahviossa.

Saari ihastuttaa monimuotoisuudellaan: loivasti Oulujärveen laskeutuvat hiekkarannat houkuttelevat uimaan näin viileämmälläkin säällä, vanhat männyt humisevat ulapalta kantautuvassa tuulessa ja sisemmältä saarta löytää vehreitä lehtimetsiä, jotka ovat aivan kuin tarinoiden satumetsistä. Metsän läpi risteilee kymmenittäin ellei sadottain pieniä polkuja. Rantoja pitkin saaren ympäri patikoimalla matkaa kertyy kymmenisen kilometriä. Rannat kuitenkin vajoavat pikkuhlijaa Suomen viidenneksi suurimman järven syliin, joten matka hupenee aikojen saatossa lyhyemmäksi. Vuokrattavia mökkejä löytyy pitkin saarta, joten Ärjässä voi viihtyä pidempäänkin.

Takaisin Kajaaniin
Matkan aikana tutuksi tullut vihellys tavoittaa kahvittelijoiden ja patikoijien korvat. Ärjänsaaren yrittäjä kertoo, että lähtöön on aikaa puoli tuntia. Kaksi vihellystä tarkoittaa, että on vartti aikaa kiiruhtaa kyytiin. Mikäli kolmen vihellyksen aikaan on vielä maissa, on auttamattomasti myöhässä.

Pian kaikki ovat kyydissä ja matka kohti Kajaania alkaa. Alus irtoaa laiturista. Kapteeni antaa ohjeita konehuoneeseen. Kannen alta moottorin musisoinnin seasta kuuluu kuittaus. Laivan laitoja myöten kulkevat kettingit kolisevat, kun Kouta vuosien tuomalla arvokkuudella käännetään hitaasti kohti paluusuuntaa. Ärjänsaaren kultaiset hiekat jäävät vasemmalle puolen kunnes jonkun ajan jälkeen ne hiipuvat hitaasti horisonttiin.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=L2mPT3VSsZg?rel=0]

Kuvia risteilyltä Korpimaan Pinterestissä:

Höyrylaiva Koutan nettisivut

This post has already been read 570 times!

Minnamoira – Follow me